bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

PISA ico

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie, ale nie czują się częścią szkoły

Polscy uczniowie są na drugim miejscu w Europie pod względem rozumowania matematycznego. Znajdują się w światowej czołówce w rozumieniu czytanego tekstu i w rozumowaniu w naukach przyrodniczych. Jednocześnie co trzeci piętnastolatek nie czyta książek, co i tak jest lepszym wynikiem niż w innych krajach – wynika z badania PISA 2018. Więcej
logo ibe ico

IBE angażuje się w rozwój kompetencji w sektorze teleinformatyki i cyberbezpieczeństwa

Z upoważnienia Jadwigi Emilewicz, Minister Rozwoju, utworzona została nowa Sektorowa Rada ds. Kompetencji - Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo. Jednym z członków Rady został Aleksander Wasiak-Radoszewski, ekspert ds. ZSK z Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 31 maja

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
Poradnik ico

Kształcenie na odległość – poradnik dla szkół

Jak koordynować kształcenie na odległość, co należy do obowiązków dyrektorów i nauczycieli, jak realizować podstawę programową w warunkach domowych, jak zwiększyć efektywność zdalnej nauki, w jaki sposób zaplanować czas dziecka w domu oraz z jakich narzędzi i materiałów korzystać – na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i rodziców. Więcej
nauka w domu

Kształcenie na odległość – nowe regulacje prawne MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniło przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.  Więcej
nauka ico

Przymusowa przerwa w szkole: to nie musi być stracony czas

Przerwa w zajęciach szkolnych nie powinna oznaczać, że dziecko przestaje się uczyć. Wyjaśniamy, jak twórczo i konstruktywnie wykorzystać wolny czas uczniów. Więcej

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS)

 

Opis projektu

Badanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study, czyli Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.Obok badania PISA, TIMSS jest najważniejszym międzynarodowym porównawczym badaniem edukacyjnym. Jest to też badanie o najdłuższej tradycji: przeprowadzono je w latach: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015 i 2019. W pierwszej edycji uczestniczyło 41 krajów, w 2007 roku – 48 krajów, w 2011 – 63 kraje, w 2015 roku – 49 krajów, a w roku. Polska wzięła do tej pory udział w TIMSS trzykrotnie – w roku 2011, 2015 i 2019.

Cel badania

TIMSS bada poziom wiedzy i rozumowania uczniów w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych. Międzynarodowa definicja populacji będącej przedmiotem badania mówi, że stanowią ją dzieci, które chodzą do szkoły i spełniają dwa warunki: kończą czwarty rok nauki na szczeblu ISCED 1, a ich średni wiek w chwili testowania nie jest niższy niż 9,5 roku. Badania obejmują więc zwykle uczniów klas czwartych. Badanie TIMSS przeprowadzane jest również na poziomie klas ósmych, choć Polska nigdy nie uczestniczyła w badaniu na tym poziomie. W założeniach pomiaru umiejętności uwzględnia się programy nauczania matematyki i nauk przyrodniczych w różnych krajach. W badaniu losowane są całe klasy, a ankiety wypełniane są także przez uczniów, rodziców, nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych oraz dyrektorów szkół. Zbiory danych są ogólnodostępne, co umożliwia prowadzenie wtórnych analiz.

 

Aktualności

Start badania TIMSS 2019

01.05.2018

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W większości szkół badane były 2 oddziały klasowe, w około 1/3 szkół jeden oddział klasowy. W badaniu uczestniczyli również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Badanie główne odbyło się na ogólnopolskiej próbie 150 szkół w kwietniu i maju 2019.

Sukces polskich dziesięciolatków


30.11.2016

Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015.
Pod względem osiągnięć przyrodniczych polscy uczniowie są na
9. miejscu na 47 krajów.

- To zawsze jest wielkie święto, kiedy ogłaszamy wyniki badań międzynarodowych, a tym bardziej, kiedy te wyniki są pomyślne - powiedział prof. Krzysztof Konarzewski, koordynator TIMSS 2015, przedstawiając wyniki badania 29 listopada 2016 r.

DSC 0144mProf. Konarzewski w trakcie prezentowania wyników TIMSS 2015

TIMSS to porównawcze badanie osiągnięć uczniów w matema­tyce i przyrodzie. Badanie odbywa się co cztery lata od 1995 r. Polska po raz pierwszy wzięła udział w badaniu TIMSS w 2011 r. Wówczas uczestniczyli w nim uczniowie trzeciej klasy.
W 2015 r. badanie objęło klasę czwartą. Zrealizował je Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN. Badanie objęło ono reprezentatywną próbę 4 747 uczniów z 254 od­działów z 150 wylosowanych szkół podstawowych.

Wyniki badania przedstawiali: koordynator badania prof. Konarzewski, ekspert IBE od nauczania matematyki Marcin Karpiński i ekspert IBE od przedmiotów przyrodniczych Dominik Marszał. Marcin Karpiński podkreślił, że jeśli podrównać Polskę z Finlandią, to mamy więcej uczniów bardzo dobrych, choć nieco więcej słabych. Zauważył też, że gdyby nie porównywać krajów z aglomeracjami (Singapur, Hongkong) lub częściami krajów (Irlandia Północna, Belgia flamandzka), pozycja Polski byłaby jeszcze wyższa. Omówił zadania z matematyki, zwracając uwagę na to, że polscy uczniowie lepiej poradzili sobie z zdaniami problemowymi niż z zadaniami na wiadomości. Zauważył, że w matematyce nie ma różnic między chłopcami a dziewczętami.

Jednym krajem UE, w którym uczniowie klasy IV mieli lepsze wyniki z przyrody, jest Finlandia. Dominik Marszał z IBE zauważył, że program nauczania miał pewien wpływ na wyniki, polscy uczniowie lepiej wypadli w zakresie wiadomości z biologii niż z geografii i fizyki. Podkreślił znaczenie nauczania przyrody w taki sposób, by kształcić rozumowanie naukowe.

Podsumowując wyniki badania, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć stwierdził, że wyniki badania są istotne z punktu widzenia pracy nad zmianami w podstawie programowej oraz planowaniu złagodzenia efektu progu przejścia z klasy III do IV.

DSC 0120mPodsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć

Wyniki opisane szczegółowo znajdują się w materiale prasowym.

Badanie główne TIMSS 2015

05.06.2015

Badanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez Współpracowników Terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Zebraliśmy dane od ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania.

Uczniowie wykonali test wiadomości i umiejętności matematycznych i przyrodniczych oraz odpowiedzieli na pytania Ankiety ucznia dotyczące ich stosunku do szkoły oraz do lekcji matematyki i przyrody.

Nauczyciele matematyki i przyrody uczący w wylosowanych oddziałach wypełnili Ankietę nauczyciela. Posłuży ona poznaniu przygotowania zawodowego polskich nauczycieli, stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy.
Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełnili Ankietę dyrektora szkoły. Dotyczy ona ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania.

W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie Ankiety rodziców, która zawiera pytania o to, jak dziecko się uczyło w okresie przedszkolnym i jak rodzice pomagali dziecku się uczyć.

Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano a odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano. W tej chwili trwa wprowadzanie zebranych danych do międzynarodowych baz danych. Dane zostaną przesłane do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu, gdzie zostaną poddane wielostronnym analizom. Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotują końcowy raport z badania TIMSS 2015.

Przebieg badania TIMSS w jednej ze szkół podstawowychPrzebieg badania TIMSS w jednej ze szkół podstawowych



Szkolenie Współpracowników Terenowych, którzy przeprowadzili badanie TIMSS w szkołachSzkolenie Współpracowników Terenowych, którzy przeprowadzili badanie TIMSS w szkołach

Harmonogram

TIMSS 2015

Pilotaż badania

Na przełomie marca i kwietnia 2014 roku, na próbie 34 szkół, przeprowadzono został przeprowadzony pilotaż badania TIMSS 2015. Między czerwcem a sierpniem 2014 trwały prace analityczne dotyczące zadań i ankiet użytych w pilotażu. Analizy były przeprowadzane przez The Data Processing Centre w Hamburgu. Na podstawie wyników pilotażu eksperci IEA, wspomagani przez ekspertów krajowych, wybrali zadania do badania głównego TIMSS.

Badanie główne

Badanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez współpracowników terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja 2015 roku w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Uczestniczyło w nim ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Uczniowie wykonali test wiadomości i umiejętności matematycznych oraz przyrodniczych, a także odpowiedzieli na pytania ankietowe, które dotyczyły ich stosunku do szkoły oraz do lekcji matematyki i przyrody. Nauczyciele matematyki i przyrody uczący w wylosowanych oddziałach wypełnili natomiast ankietę, której celem było poznanie przygotowania zawodowego polskich nauczycieli,stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy. Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełnili ankietę dotyczącą ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania. W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie ankiety, która zawierała pytania o to, jak dziecko uczyło się w okresie przedszkolnym i jak pomagali mu w tym rodzice. Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano, a odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano. W tej chwili trwa wprowadzanie zebranych danych do międzynarodowych baz danych. Dane przesłano do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu, gdzie poddane zostały wielostronnym analizom. Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotowali końcowy raport z badania TIMSS 2015.

TIMSS 2019

Pilotaż badania

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019.

Badanie główne

Badanie główne odbyło się na ogólnopolskiej próbie 150 szkół w kwietniu i maju 2019.

Wyniki badań

TIMSS 2015

Wyniki badania TIMSS 2015 wskazują, że średni wynik polskich dzieci wynosi 535 punktów i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Wśród 49 kra­jów Polska zajmuje 17. miejsce, a wynik Polski nie jest statystycznie odróżnialny od wyniku osiąganego przez czwartoklasistów z Finlandii i Litwy. 

 asdasd

sdfsd

TIMSS 2019

Wyniki TIMSS 2019 będą w grudniu 2020.

Kontakt

dr Michał Sitek, kierownik badania

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018