Rozpoczął się nowy projekt Instytutu Badań Edukacyjnych. Każda chętna poradnia psychologiczno-pedagogiczna może otrzymać nowoczesne testy do diagnozowania dzieci. Psychologowie zyskają narzędzia, dzieci i rodzice – najlepszą wiedzę o stanie dziecka, a naukowcy będą mogli sprawdzić, jak funkcjonują przygotowane przez nich testy

Uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej częściej czytają w wolnym czasie niż gimnazjaliści. Ale zainteresowania mają podobne – najczęściej wybierają fantastykę, w której bohaterami są osoby w ich wieku. W podstawówce żadnych książek nie czyta ok. 5 proc. dzieci, w gimnazjum już 14 proc. IBE opublikował wyniki „Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży”. Po raz pierwszy w Polsce objęło ono również 12-latków.

86 proc. uczniów II klas liceów ogólnokształcących, którzy w  czerwcu 2014 r. wzięli udział w badaniu Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego, z powodzeniem zdałoby egzamin z języka polskiego. Badani mieli jednak problemy z bardziej wyszukanym słownictwem, streszczaniem tekstów i umiejętnością wypowiadania się o złożonych problemach, a także z argumentowaniem

Wiceministrowie, przedstawiciele uczelni i organizacji pozarządowych oraz badacze spotkali się w MEN, by rozmawiać o konieczności opracowania wieloletniego programu poprawy nauczania matematyki. Na spotkaniu zorganizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych mówiono też o wymianie doświadczeń, współpracy naukowej i projektach na najbliższy czas.

To będzie pionierskie badanie na świecie. IBE sprawdzi, jak dzieci czytają zadania z matematyki. Nikt do tej pory nie wykorzystał do tego okulografii. A nawet przy innych badaniach tym sprzętem rzadko spotyka się taką skalę – 440 dzieci.

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął cykl konferencji, podczas których prezentowane są pierwsze wyniki badania BECKER. Konferencje odbędą się w dziewięciu powiatach biorących udział w  badaniu.

Praca z podręcznikiem, wykonywanie ćwiczeń, nauka słówek na pamięć – tak swoje lekcje języka obcego widzą gimnazjaliści. Co czwarty twierdzi, że zajęcia prowadzone są głównie po polsku. Nauczyciele przyznają, że głównym celem nauczania jest dla nich egzamin gimnazjalny. IBE przedstawił pierwsze wnioski z badania BUNJO.

Około 10 proc. polskich uczniów jest systematycznie dręczonych, przemoc werbalna jest powszechna. Lecz wbrew medialnym doniesieniom skala przemocy w polskiej szkole nie wzrasta – wynika z analizy Instytutu Badań Edukacyjnych, w której podsumowano dotychczasowe badania i dane.